Contents

Wstęp do filozofii 2025/2026 (ćwiczenia)

Informacje ogólne

Informacje na tej stronie dotyczą ćwiczeń, nie wykładu (kliknij)

Informacje na tej stronie dotyczą ćwiczeń z WdF, uzupełniających wykłady dra Szymona Chlebowskiego

WdF realizowane jest na pierwszym semestrze licencjackich studiów z kognitywistyki na UAM (30h wykładów, 15h ćwiczeń).

Masz trudności technologiczne, psychologiczne i/lub inne? (kliknij)

Jeśli doświadczasz kryzysu emocjonalnego i niepokoju z racji na sytuację pandemiczną, Wydział Psychologii i Kognitywistyki oferuje bezpłatne wsparcie i konsultacje psychologiczne .

Jeśli czujesz, że studiowanie Cię przerasta, że napotykasz problemy ponad swoje siły i umiejętności, możesz zwrócić się do psychologicznego konsultanta do spraw trudności w studiowaniu .

Jeśli przechodzisz przez gorszy okres lub potrzebujesz wsparcia z innego powodu, nie bój i nie wstydź się zasięgnąć pomocy psychologicznej .

Jeśli masz trudności technologiczne lub zdrowotne, uniemożliwiające lub znacznie utrudniające realizowanie przedmiotu, proszę skontaktuj się ze mną celem wypracowania planu Twojego uczestnictwa w zajęciach.

  • Dyżur we wtorki 11-14 i piątki 11:30-12:30 w bud. AB, p. 65. W inne dni jestem niedostępny w sprawach dydaktycznych (mogę odpisać/być, ale nic pewnego),
  • Kontakt pod michal.wyrwa [at] amu.edu.pl.
  • Każda grupa zajęcia ma raz na dwa tygodnie! W pierwszym cyklu zajęć gr. 1 i 3, w drugim gr. 2 i 4, następnie na zmianę.

Teksty do przeczytania są dostępne tutaj.

Zajęcia

1. Jak filozofować? (13.10/20.10)

  • Williamson, T. (2019). O co chodzi w filozofii? Od zdziwienia do myślenia, Wydawnictwo Naukowe PWN (fragmenty).

2. Skąd wiemy, że wiemy? (27.10/3.11)

  • Descartes, R., Medytacje o filozofii pierwszej, medytacja 1 i 2.
  • Gettier, E. L. (1963). Is justified true belief knowledge? Analysis, 23(6), 121–123 (tłum. J. Hartman i J. Rabus).

3. Co sprawia, że coś jest umysłem? (17.11/24.11)

  • Ryle, G. (1970). Czym jest umysł?, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 41–60 (r. 1).
  • Nagel, T. (1993). Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Wydawnictwo Spacja, s. 27–35 (r. 4)

4. Co sprawia, że coś jest nauką? (1.12/8.12)

  • Warburton, N. (1999). Filozofia od podstaw, Aletheia, r. 5.
  • Such, J. (1997). Filozofia nauki, Wydawnictwo Naukowe UAM (fragmenty).

5. Prawda (15.12/12.01)

  • Tarski, A., ‘Prawda i dowód’, Scientific American 220, 1969, fragmenty.

6. 😈 Kolokwium 😈 (19.01 – wszystkie grupy)

7. Kolokwium poprawkowe (26.01 – wszyscy potrzebujący)

Polityka oceniania i (nie)obecności

Na spotkaniach trzymajcie się swoich grup USOSowych.

Nieobecności
Jednorazowe nieobecności nie stanowią problemu, ale częstsze już tak: w trosce o jakość Waszej partycypacji w zajęciach i tego, co możecie z nich wynieść, zaliczenie przedmiotu może być w takim przypadku bardziej kłopotliwe. 2 i 3 nieobecność skutkuje koniecznością odrobienia zajęć na dyżurze. Więcej niż 3 nieobecności oznaczają niezaliczenie zajęć.

Maksymalnie można zdobyć 100 punktów, z czego:

  • Kolokwium – do 80 pkt
  • Wejściówki – do 20 pkt

Skala ocen przedstawia się następująco:

  • 50-59 pkt dostateczny
  • 60-69 pkt dostateczny+
  • 70-79 pkt dobry
  • 80-89 pkt dobry+
  • 90-100 pkt bardzo dobry

Jeśli pod koniec semestru, po kolokwium, będzie Wam brakować punktów do zaliczenia, to zrobimy kolokwium poprawkowe. Na takowym trzeba będzie uzyskać co najmniej 61% by ćwiczenia zaliczyć pozytywnie.